אחסון אתרים, סטרימינג, שרתים יעודיים

03-6872767
LiveZilla Live Chat Software

מחשבון VPS - הרכבת מפרט מותאם אישית

קבל הצעה עכשיו
שם:
אימייל:
טלפון:

עשרת הדיברות לאחסון אתרים ברשת

עם הפיכת תחום אתרי האינטרנט לנגיש הרבה יותר לאזרח הקטן, בעידן שבו כמעט כל אחד מנהל לפחות אתר אינטרנט פרטי אחד בין אם כאמצעי פרסומי לעסק הפרטי שלו, בין אם כעסק כלכלי באינטרנט ובין אם סתם לצורכי שעשוע עולות יותר ויותר הדילמות כיצד הכי נכון לאחסן את התכנים של אתר האינטרנט: האם לעשות זאת בחינם או בתשלום? אלו בחירות יש לעשות? באילו תוכנות כדאי להשתמש? והכי חשוב- איך מגנים על עצמנו מפני פורצים נוכלים ושאר מזיקים? במאמר זה מוגשות לפניכם- עשרת הדיברות לענייני אחסון אתרים ברשת, כל השאלות, הדילמות והנתונים שעליכם לקחת בחשבון כל הדרך עד לבחירת האופן האולטימטיבי שבו תאחסנו את אתרכם ותאפשרו את הגישה אליו מכל פינה על פני הגלובוס.



1. אין מתנות בחינם ברחבי האינטרנט
על אף שבתור ישראלים הדבר החביב עלינו ביותר הוא המושגים "מתנה" ו"חינם" נראה שבתחום עסקי האינטרנט כמו בכל התחומים השיווקים בעולם המערבי המודרני, "המתנות" אינן באמת מתנות והשאלה הנלווית תמיד כאשר מוצעת לך "מתנה בחינם" היא: "וכמה זה עולה לי?" לא תמיד התשלום הוא מיידי ונראה לעין ועל כן לעיתים צריך לבחון קצת יותר מה יוצא לנותן המתנה מאותה "מתנה חינמית". בנושא אחסון אתרים קיימות לא מעט חברות אשר מציעות אחסון אתרים בחינם ברחבי הרשת. לכאורה נראה שמדובר בהצעה אטרקטיבית שחוסכת למנהל האתר הפשוט כסף רב- אך כאמור מדובר רק "לכאורה". לרוב חברות אלה מתנות את האחסון החינמי באפשרות לשתול בתוך האתר שלכם פרסומות עליהם אינכם תרוויחו אלא ירוויחו מנהלי חברת האחסון ובכך במקום שתרוויחו אתם את הפרסום מאותן הלחיצות על פרסומות באתר שלכם תפרנסו את בעלי חברת האחסון ובכך למעשה "תשלמו" עבור שטח האחסון.

2. התאם לעצמך שרת על פי צרכיך
בעידן המודרני קיימים סוגים שונים של שרתים ברחבי הרשת. כאשר מגיעה השאלה: "איזה שרת אני זקוק" חשוב מאוד למפות בצורה טובה ואיכותית את כל הקריטריונים והדרישות עליהם השרת צריך לענות כתוצאה ממאפייניו הייחודיים של האתר. חבילות אחסון האתרים ברחבי האינטרנט שונות ומגוונות. חברות אחסון האתרים מציעות שכירה של מקומות אחסון בגדלים שונים, שרתים עם איכויות חומרה שונות, רוחב פס שונה לשרת וכד' ועל כן לכל מנהל אתר פוטנציאלי מומלץ לשאלות את עצמו מספר שאלות שיסייעו לו להתאים לעצמו את חבילת האכסון האולטימטיבית עבורו. שאלות כאלה יכולות להיות לדוגמא: מה שטח האחסון המקסימאלי באתר? האם האתר מכיל תכנים אינפורמטיביים בלבד או שמא עוסק בתעבורה של קבצים, מכיל סרטונים קבצי מוסיקה או קבצים "כבדים" אחרים? האם האתר הוא למטרות רווח או למטרות תחביב או שעשוע? עד כמה חשובה לי איכות הגלישה באתר (שתהיה מהירה, מיידית ובלתי תלויה בתנודות ועומסי גלישה באתרים אחרים)? וכד'. לאחר שביררתם עם עצמכם את השאלות הללו תוכלו להתאים לעצכם את חבילת האחסון האולטימטיבית מבחינת שטח אחסון, רוחב הפס, שיטת האחסון, איכויות חומרת השרת וכד'.

3. התאם לעצמך את שיטת האחסון האולטימטיבית עבורך!
כיום קיימות 3 שיטות אחסון נפוצות לאתרים ברחבי הרשת: אחסון בשרת ייעודי, אחסון בשרת שיתופי ואחסון בשרת ווירטואלי. על אף שבין שלושת שיטות האחסון הבדלים רבים מבחינה מהותית ההבדל המרכזי עליו לרוב נופל וקם דבר בתחום אחסון האתרים ברשת הוא ההיבט הכלכלי או בשפה פשוטה: "כמה זה עולה לי"? אחסון אתרים בשרת ייעודי הוא האלטרנטיבה היקרה ביותר בשל האחסון בשרת פרטי לגמרי המיועד רק לאתר או האתרים של לקוח ספציפי, אחסון בשרת שיתופי הוא האפשרות הזולה ביותר בה חולק מנהל האתר את שטח האחסון על השרת עם עוד מספר "אתרים שכנים" ואילו אפשרות הביניים היא אחסון בשרת וירטואלי- מעין פתרון ביניים המנסה לשלב את היתרונות היחסיים בין שתי שיטות האחסון- להרגיש באופן ווירטואלי כמי שמאחסן את האתר בשרת ייעודי עם כל העצמאות והפרטיות המשתמעת מכך כאשר בפועל האתר מאוכסן על שרת שיתופי. כמו בכל דבר לא תמיד האופציה היקרה ביותר היא גם המשתלמת ביותר בכל המקרים. ישנם מקרים בהם האתר רווחי וגדול דיו שעל מנת להצליח ולספק את דרישות הגולשים מוטב שיהיה מאוכסן בשרת ייעודי עצמאי, אך ברוב המקרים אין צורך "לקפוץ" ישר אל הפתרון היקר ביותר. מומלץ להתחיל דווקא באחסון בשיטה של שרת שיתופי או בשרת וירטואלי שלרוב עונה על הצרכים עבור מנהל האתרים הממוצע, לאחר התבססות האתר וגדילת כמות הרווחים לעבור לשיטת האחסון בשרת ייעודי שללא ספק פרטי ונוח יותר, אך לא תמיד הכרחי.

4. אבטחה זה כל הסיפור
האינטרנט הוא גן עדן לחופש המידע ומקום בו כל אחד יכול לנהל אתר בעצמו, אך חשוב לשים לב ש"בגן הגדן" הזה יש לו מעט מזיקים ששואפים לפרוץ לאתרים, להפיץ ווירוסים ומיני תולעים סוסים טרויאנים ושאר מזיקים. לכן חשוב מאוד שבטרם תעלו את אתרכם לאוויר תדאגו לאבטח אותו בצורה טובה על יתר תוכנות המונעות פריצות ווירוסים שיכולים לפגוע באתר עצמו או לגרום לנזק בלתי הפיך לשרת שלכם ולמידע המאוחסן עליו. לצורך כך מוטב לברר בטרם רכישת חבילת אחסון אילו תוכנות אבטחה וסידורי אבטחה כוללת חברת האחסון על מנת לוודא שאתרכם והשרת עליו הוא מאוחסן יהיו מוגנים בצורה האולטימטיבית.

5. הכול זה עניין של הרשאות
נושא ההרשאות למנהלי ועובדי האתר הוא נושא שמתקשר אף הוא לתחום האבטחה והביטחון ונועד להבטיח מידור בחשיפה ובניהול התכנים המופיעים באתר. בתקופה טרום עידן ההרשאות כולם היו נחשפים לכל המידע המאוחסן על גבי השרת דבר שיכול היה ליצור הרבה מאוד תקלות בעיות ואי סדרים בניהול האתר. כיום מומלץ שבטרם תעלו את אתרכם לאוויר תכינו מבעוד מועד במערכת הניהול שלו מערכת של הרשאות במאפשר לכם להקצות לכל עובד/מנהל באתר שם משתמש וסיסמא שתאפשר לו גישה לתכני האתר בהתאם לדרגתו וסמכויותיו ובכך תוכלו להגן את שרת בסיס הנתונים שלכם מפני שינויים, עריכות ומחיקות תכנים שלא לצורך על ידי גורמים שאינם מורשים לעשות כן.

6. בדוק את חוות השרתים שלך
חוות השרתים אם תחשבו על זה היא ביתו החדש של אתר האינטרנט שלכם. כל מנהל אתר שאתרו אהוב עליו מומלץ לו שיבדוק את "הבית החדש" של האתר שלו ויוודא שהאתר שלו יחוש בו בנוח ושיטפלו בו שם בצורה טובה. אומנם הטון הוא קצת ציני ומבודח, אך ישנם מספר פרמטרים שחשוב כן לבחון בנהלי הביטחון והאבטחה של חברת השרתים עצמה. מומלץ בטרם תחליטו באיזו חוות לאחסן את אתרכם לבקר בה או לכל הפחות לברר מהם אמצעי הביטחון מפני שריפות ושאר פגעי מזג אוויר הנהוגים בתחומי חוות השרתים, מהם אמצעי הגיבוי ומהי מערכת האבטחה והבידוק שנהוגה בתחום הרשאות הגישה של מנהלי אתרים אל ארונות השרתים. מומלץ לוודא שקיימת אבטחה בכניסה לחוות השרתים ושלא כל אדם יכול לגשת באין מפריע אל ארונות השרתים וחלילה לחבל בשרתים שאינם שייכים לו.

7. תחזוקה שוטפת ומניעת כאב ראש
תחזוקה שוטפת של שרתים הוא נושא הגוזל זמן רב וגורם לא מעט כאב ראש למי שאמון על כך. עבודה האחזקה היא לרוב עבודה "שחורה" ולא מעניינת. רוב בעלי האתרים מעדיפים להתעסק במהות ניהול האתר שלכם ולא להטריד עצמם בסוגיות סבוכות של אחזקת שרתים שוטפת שמצריכות ידע ברמה גובהה בתחום ניהול הרשתות. מומלץ לבחון בטרם תחליטו על שיטת האחסון (שרת ייעודי/ שיתופי/ וירטואלי) ועל חבילת האחסון האופטימאלית לבחון מהן התחייבות חברת האחסון בכל הנוגע לפתרון בעיות, תמיכה ותחזוקה שוטפת של השרת. החליטו מראש עד כמה אתם נכונים להשקיע זמן ואנרגיה בתחזוקה השוטפת של השרת והיו כנים עם עצמכם כמה ידע מקצועי יש ברשותם לצורך התחזוקה הזו, לעיתים משתלם לשלם קצת יותר ולהוריד מעצמכם את המעמסה הזו ולהפקיד אותה בידי עובדי חברת האחסון המקצועיים בכך.

8. מה כוללת חבילת השירותים של חברת אכסון האתרים
פרט לשירותים המהותיים שמספקות חברות אחסון האתרים כמו שטח אחסון, מערכת הפעלה וכד' ישנם עוד לא מעט שירותים נלווים הניתנים על ידי החברה בעת רכישת חבילת אחסון אתרים בשרתים. חשוב מאוד לברר אילו שירותים נלווים ניתנים על ידי החברות השונות ואף לעשות השוואה ביניהם שכן שירותים אלו יכולים לחסוך לכם זמן רב וכסף. שירותים נלווים לדוגמא יכולים להיות: שירותי אבטחה (הגנה מפני פריצות/ וירוסים וכד'), שירותי תמיכה טלפוניים (מומלץ לברר האם מדובר בתמיכה 24 שעות או תמיכה מוגבלת) שירותי דואר אלקטרוני, שירותי סליקת כרטיסי אשראי וכד'.

9. סדר וארגון בשרת בסיס הנתונים זה כל הסיפור
שרת "בסיס הנתונים" (DataBase) הוא ללא ספק המקום בו הסוד החשוב ביותר וגם העצמה הטובה ביותר למנהל האתר המתחיל הוא "סדר וארגון". ככל שתארגן את המידע והתוכן באתר שלך בצורה טובה יותר כך תקל על עצמך כאשר תידרש "לשלוף" פריט אינפורמציה בודד או "חתך חיפוש" בנושא מסוים מתוך עשרות הפריטים הקיימים במאגר בסיס הנתונים של האתר. את עבודת ארגון בסיס הנתונים מומלץ לעשות באמצעות תוכנת בסיס נתונים נוחה וידידותית ולהקפיד על סדר בבסיס הנתונים מהרגע הראשון של ניהול האתר. חיסכון בזמן בנושא של סדר וארגון בבסיס הנתונים יתברר לימים כבזבוז זמן וכאב ראש נוראי.

10. שרת דואר אלקטרוני ייעודי- חוסך לך כאב ראש
שרת דואר אלקטרוני ייעודי לאתר מאפשר למנהל האתר נוחות מרבית באופן ניהול הדואר שלו ויצירת חיץ בין הדואר הפרטי שלו ובין הדואר הממוען לאתר עצמו. בייחוד כאשר אופי האתר מזמין פניות גולשים או תגובות מומלץ להקצות מראש שטח אחסון גם לדואר אלקטרוני באמצעות שרת דואר אלקטרוני ייעודי אשר יאפשר לכם ליצור תיבת דואר אלקטרוני הנושאת את שם האתר ושתכיל את כל האינפורמציה של הודעות הדוא"ל המתקבלות באתר. בנוסף ככל שמספר הכותבים או בעלי ההרשאות לאתר גדולה יותר מומלץ לפצל את כתובות הדוא"ל השונות כך שתתאפשר פנייה אישית אל כל אחד מהנמענים באתר בדרך קלה ונוחה.